KAYANYA teater bangsawan terletak pada penceritaan, ada
magis, ada manis, ada fantasi dan tersirat pengajaran. Perihal itu disampaikan
menerusi pementasan teater Bidasari yang telah mula dipentaskan di Istana
Budaya pada 10 hingga 17 Februari ini.
Teater itu dilakonkan oleh Nur Fathia sebagai Bidasari,
Aiman Hakim Ridza (Tengku Indra), Hairul Azreen (Tengku Iskandar) dan Raja
Azura (Permaisuri Laila Sri) sebagai tunjang utama.
Malangnya, hal yang harus diakui bahawa watak Bidasari yang
dilakonkan oleh Fathia kurang menyerlah ketika pementasan pertama bersama media
pada 10 Februari lalu.
Memandangkan Bidasari sendiri diangkat sebagai subjek cerita
dan fokus utama, kekurangan itu dilihat sebagai satu percaturan yang salah
apabila menenggelamkan karakter utama yang dinanti-nantikan penonton.
Sebaliknya, watak Permaisuri Laila Sri lakonan Raja Azura
atau popular disapa Kak Engku jauh lebih berkualiti dan berjaya membawa penonton
menerokai perjalanan kisah penglipurlara Melayu itu.
Kak Engku mencuri perhatian menerusi lantunan suaranya yang
lantang dan karakter kejam permaisuri yang berjaya disampaikan secara
bersahaja.
Selain itu, ada beberapa babak yang melibatkan Kak Engku
memukul Nur Fathia yang melakonkan watak Bidasari secara bersungguh-sungguh
hingga mengundang jeritan teruja penonton.
Snow White Melayu
Naskhah Bidasari atau sering disamakan dengan Snow White
versi Melayu itu menceritakan seorang gadis cantik yang menjadi saingan semua
wanita termasuk Permaisuri Laila Sri.
Bidasari merupakan anak angkat seorang saudagar yang
berkongsi nyawa dengan seekor ikan. Dek cemburu, permaisuri jahat itu mengumpan
Bidasari untuk tinggal di istana dan 'menidurkannya' menerusi nyawa ikan
tersebut.
Akhirnya, hikmah seutas kalung telah berjaya membuka semula
sumpah itu dan menghidupkan kembali Bidasari sekali gus menghapuskan Permaisuri
Laila Sri.
Kenapa sering disamakan dengan pengkisahan Snow White? Salah
satunya jalan cerita watak utama ditidurkan dan dihidupkan semula menerusi
magis, adanya karakter permaisuri jahat dan hero yang menyelamatkan si puteri.
Permaisuri jahat pasti akan melengkapkan sesebuah cerita
tentang penganiayaan seorang gadis cantik dan baik. Begitu juga teater Bidasari
yang telah melonjakkan keupayaan pemain watak itu, Raja Azura.
"Perempuan jahat memang selalu orang nampak walaupun
satu babak. Kalau ditonton menerusi filem hitam putih Bidasari, karakter
permaisuri kurang menyerlah.
"Jadi, saya menyuntik semua elemen yang sewajarnya
mengikut pemahaman saya sendiri menjadi lebih dramatik, berkuasa dan kejam.
"Saya tidak suka menciplak karakter itu satu persatu
tapi saya menaik tambah, selain menggambarkan watak itu dalam masa sama
penonton akan terhibur," ujarnya yang menyuntik humor semasa terutama
babak membabitkan dayang-dayang.
Bersilat
Kali terakhir berlakon di pentas teater menerusi teater
muzikal Sinbad pada tahun 2008, Raja Azura menyifatkan lakonannya kali ini mengubat
kerinduan dan platform untuk dia lepas geram.
"Penonton lihat saya menyerlah mungkin kerana
pengalaman, kalau dulu sayalah ratu di Panggung Dewan Bandaraya Kuala Lumpur,
lepas satu-persatu saya berlakon.
"Drama Pendekar kemudiannya melatih saya untuk mahir
berpencak silat, dilambung tinggi-tinggi, diikat, ditolak, terbang dari pokok
ke pokok dan kerana itu juga saya kebal untuk beraksi sekali lagi.
"Selepas datang menonton teater Makyung Kesaktian Anak
Raja Gondang tahun lalu, Abang Jo (Ketua Pengarah Istana Budaya, Datuk Mohamed
Juhari Shaarani) mengajak saya untuk berlakon sekali lagi dalam teater ini dan
saya tidak boleh berkata tidak kerana saya juga peminat naskhah ini.
"Diberi pula watak permaisuri jahat, memanglah makanan
saya. Ibaratnya kalau sudah lama tidak berlakon, saya menjadi kemaruk dan
melepaskan segala yang terpendam selama ini," jelasnya.
Ditanya adakah teater Bidasari berjaya membuka ruang hatinya
untuk kembali berlakon selain menjadi penyampai radio sepenuh masa di Sinar FM
ketika ini, jawab Kak Engku dia akan menerima sekiranya ada tawaran watak yang
menarik.
"Takbir Suci arahan Rashid Sibir adalah telefilem
terakhir yang saya berlakon. Memang rindu tapi jujur saya katakan jadual saya
penuh sampai bulan Jun, risau tidak dapat memberikan komitmen dan menyusahkan
pihak lain," katanya.
PEMENTASAN Bidasari berlangsung dari 10 Februari lalu dan
bakal berakhir pada hari ini, 17 Februari.
Tambah Kak Engku, menariknya mengenai teater bangsawan
contohnya Bidasari kerana tersurat adab dan perilaku bangsa Melayu yang ramah
serta santun.
"Ramai yang tidak mengetahui cara untuk bercakap depan
raja, generasi sekarang pun tidak mengerti makna sopan-santun, dengan adanya
pementasan teater ini secara tidak langsung mampu mendidik penonton,"
ujarnya.
Dalam pada itu, aspek teknikal pementasan teater itu harus
diberikan pujian. Permainan cahaya, audio, koreografi pentas, susunan plot,
kualiti props gergasi, grafik, busana dan ensemble (penari dan pemuzik) yang
mengalir sempurna melengkapkan teater Bidasari.
kak engku memang merendah diri biarpun ramai puji lakonan dia berkesan
ReplyDeletetetap ramah jangan sombong
ReplyDeletekak engku dh byk pngalaman.. tu yg lebih bkualiti..
ReplyDelete