WASHINGTON: Sebuah firma imej satelit berpangkalan di
Colorado berkata gambar dua objek yang terapung di Lautan Hindi yang ada kaitan
dengan pesawat MH370 yang hilang adalah miliknya.
Selepas menemui objek berkenaan, Perdana Menteri Australia,
Tony Abbott membuat panggilan kepada Perdana Menteri Malaysia untuk memaklumkan
mengenai imej berkenaan.
Ketika mengumumkan pada sidang media, Abbott tidak
memberitahu dari satelit mana imej berkenaan namun DigitalGlobe mengeluarkan
kenyataan bahawa firma berkenaan yang memberikan imej berkenaan.
"Kami boleh mengesahkan bahawa DigitalGlobe memberikan
imej berkenaan kepada pegawai penyelamat di Australia, dan kami dimaklumkan
oleh pegawai kerajaan Australia bahawa imej firma inilah yang dirujuk oleh
Abbott," kata jurucakap firma berkenaan hari ini.
"Imej satelit berkenaan dihasilkan pada 16 Mac lalu
menerusi satelit WorldView-2 dengan resolusi kira-kira 50 cm. Bekerjasama
dengan pelanggan kami, DigitalGlobe akan terus mengumpulkan imej di kawasan
yang luas itu termasuk di sekitar perairan yang terdapatnya objek yang
diumumkan semalam," kata kenyataan itu.
Siapakah DigitalGlobe?
DigitalGlobe, berpangkalan di Longmont, Colorado, memiliki
beberapa satelit komersial imej bumi. Syarikat itu mempunyai lebih 4 bilion
kilometer persegi imej dalam arkibnya, demikian menurut laman webnya.
Bagiamana mereka memperoleh pendapatan?
DigitalGlobe menjalankan khidmat berasaskan 'First Look
Event' iaitu mampu membezakan imej 'sebelum dan selepas' untuk pelanggannya.
Dalam beberapa bulan ini, syarikat memulakan perkhidmatan
untuk memantau kebakaran hutan di Australia, keganasan di Ukraine dan ribut
salji di Atlanta.
Status firma?
Firma membuat tawaran awam di Bursa Saham New York pada Mei
2009, dan didagangkan menggunakan simbol niaga DGI.
Apa khidmat terkininya?
Minggu lalu, Digital Globe melancarkan usaha 'mengumpul
sumber' atau 'crowdsource' untuk membantu mencari pesawat MH370 yang hilang
dengan meminta orang awam membantu untuk menganalisis imej resolusi tinggi
terhadap apa juga petunjuk mengenai kehilangan pesawat Malaysia itu.
Kejayaan sebelum ini?
Apabila puting beliung Haiyan melanda Filipina pada November
2013, DigitalGlobe mengaktifkan kempen 'crowdsourcing' globalnya. Syarikat itu
berjaya mengumpul lebih 400,000 imej dengan mengenal pasti 38,000 bangunan dan
101,000 kediaman yang rosak.
Sumber : http://www.bharian.com.my