SEBELUM ini, sudah banyak kali kita mendengar dakwaan harga
jualan bagi beberapa model kereta keluaran Proton Holdings Bhd (Proton) di luar
negara dikatakan lebih rendah berbanding harga dalam negara.
Ramai penulis blog dan pengguna mendakwa kereta Proton di
negara seperti Australia dan Arab Saudi dijual jauh lebih murah.
Pemeriksaan Sinar Harian menunjukkan, sebagai contoh, Proton
Preve di Malaysia dijual pada harga bermula daripada RM58,921 bagi model 1.6
Executive Manual, tetapi di Australia, model sama dijual pada harga RM46,964
(atau 15,990 dolar Australia).
Namun, jika dilihat dalam laman sesawang Proton Australia,
harga asal Proton Preve di Australia ditetapkan pada RM55,775 (18,990 dolar
Australia) dan harga RM46,964 itu hanyalah promosi Proton di sana.
Tetapi ada pula yang mempersoalkan, jika Proton mampu
memberikan harga promosi serendah itu di Australia, mengapa tidak Proton
melakukan perkara sama di Malaysia yang merupakan negara pengeluar kenderaan
tersebut?
Harga Proton murah kerana perlu bersaing
Bagi mendapatkan jawapan mengenai isu harga Proton yang
dikatakan lebih murah di negara luar berbanding Malaysia, Sinar Harian
menghubungi salah seorang pakar industri automotif untuk mendapatkan penjelasan
dan pandangan beliau mengenai hal tersebut.
Menurutnya, bagi syarikat pengeluar kenderaan termasuk
Proton, apa yang penting adalah keuntungan keseluruhan, di mana kereta dijual
di dalam Malaysia mahupun dieksport ke luar negara mestilah secara
keseluruhannya memberi keuntungan.
“Apa yang saya tahu daripada Proton, apabila kereta Proton
memasuki pasaran Australia buat pertama kali, mereka perlu bersaing kerana
pasaran automotif di sana lebih kompetitif berbanding pasaran Malaysia.
“Begitu juga dengan harga kereta Proton di sana, tidaklah
murah sangat cuma sedikit murah daripada harga di Malaysia. Ini kerana kalau
dijual mahal di Australia, Proton mungkin menanggung risiko kekurangan
pembeli," katanya yang enggan dikenali.
Menurut beliau, pada peringkat permulaan, apa yang penting
adalah Proton perlu menembusi pasaran automotif di Australia serta meningkatkan
kesedaran pengguna terhadap jenama Proton di negara itu, menyebabkan syarikat
itu perlu menawarkan promosi terbaik termasuk harga jualan yang dilihat lebih rendah
berbanding di Malaysia sendiri.
Tidak tahu sama ada Proton rugi atau untung
Walaupun kereta Proton dijual dengan harga murah di luar
negara, tidak boleh dipastikan sama ada pengeluar kenderaan nasional itu
memperoleh keuntungan atau mengalami kerugian.
"Kita tidak tahu mereka untung atau rugi kerana kita
tidak tahu berapa kos pembuatan sebuah kereta. Kalau kosnya kurang daripada
harga jualan (walaupun
murah), maknanya Proton boleh melihat model mana yang sesuai
untuk memasuki pasaran yang telah disasarkan.
“Katakanlah penembusan pasaran kereta disasarkan sekitar
RM40,000 di sesuatu negara, jadi Proton perlu tahu sama ada harga itu
kompetitif atau tidak dan melihat kesedaran pengguna di negara tersebut
mengenai jenamanya," katanya.
Menurut beliau, Proton sebelum ini diketahui mengeksport
kereta keluarannya ke lebih 50 negara seluruh dunia tetapi di sesetengah negara
itu, Proton cuma mampu menjual bilangan kereta yang sedikit.
"Jika hanya dapat jual sedikit kereta, macam mana
hendak buat tawaran selepas jualan seperti perkhidmatan penyenggaraan? Ini juga
tidak membantu dalam menjenamakan Proton di negara tersebut.
“Tetapi berbeza dengan pengurusan baru Proton, sekarang
mereka hanya akan memasuki pasaran yang mereka rasa boleh menjual kenderaan
dengan harga agak tinggi dan dengan harga tersebut, mereka juga dapat
menyediakan perkhidmatan selepas jualan seperti servis kereta," katanya.
Sumber : http://www.sinarharian.com.my
0 comments:
Post a Comment