Monday, February 11, 2013

Post Terbaik hari ini !

6:20 PM No Comments





Assalamualaikum, dalam berfb, aku terbaca satu post nie.. memang terbaik la ! Jom baca ! 



" Berat badan naik... :('' risau. ''Dosa naik.. -.-'' tak kesah. 

Yang dtimbang itu bukan berat badan, rupa, harta. Yang 


ditimbang itu PAHALA DOSA " 


Read More...


PSY Datang Penang ?

6:13 PM No Comments



Assalamualaikum, selamat petang semua ! PSY datang penang ? hehe.. Biarla dia nak datang mana pon... haaha.. asalkan dia bahagia ! tak ganggu korang...  Peace :) 




Read More...


Hukum Meninggalkan Solat Jumaat

5:59 PM No Comments






Assalamualaikum , kali ini bukan saya yang menulis tapi sekadar berkongsi sedikit artikel dari melayukini.net berkenaan hukum meninggalkan solat jumaat. Solat fardhu Jumaat merupakan solat yang wajib dilaksanakan oleh semua orang Islam. Ketahui apakah hukum jika seseorang itu meninggalkan solat jumaat tanpa sebab yang dibolehkan.

Ikuti soal jawab di bawah : - 

Soalan :
Assalamualaikum ustaz,
Saya merupakan seorang pekerja yg bekerja di sebuah loji pemprosesan gas dan bekerja mengikut syif. Kekadang, syif bekerja jatuh pada hari Jumaat.
Soalannya, apakah hukum bagi saya meninggalkan solat jumaat atas alasan bekerja syif pada hari Jumaat. Ada rakan-rakan yg terpaksa bergilir utk keluar juga menunaikan solat jumaat bg mengelakkan meninggal solat Jumaat 3 kali berturut-turut.
Apa komen ustaz?

Jawapan:
Memang telah thabit dalam hadis riwayat Imam Muslim bahawa Allah swt menulis hati orang-orang yang meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut dalam keadaan mereka meringan-ringankan kewajiban tersebut sebagai orang-orang yang lalai. Namun berdasar senario yang dinyatakan dan saudara tiada pilihan lain, maka saudara dikira mempunyai keuzuran kerana tidak dapat menunaikan solat jumaat kerana tugasan kerja secara shif. Keadaan tersebut tidak dikira berdosa.
Langkah membuat giliran supaya tidak tinggal solat Jumaat tiga kali berturut-turut adalah satu langkah yang betul dan tepat. (Fatawa Nur ‘Ala ad-Darb)
Melayukini.net - Secara jelas kita dilarang untuk meninggalkan solat fardhu Jumaat jika tiada sebarang perkara yang membenarkan berbuat demikian. Lakukanlah solat jumaat dan ingatlah semuanya itu adalah merupakan perintah daripada Allah SWT.

Artikel daripada : http://melayukini.net
Read More...


Balik Kampung !!!

5:37 PM No Comments






Assalmualaikum, wah sekejap rasanya balik kampung, 4 hari ja.. memang cuti 5 hari .. tapi nak rehat sehari ni pon penat lagi.. mcm bawa bas lak kan.. apa pon best cuti , indahnya cuti.. esok kerja ! seperti tidak mahu bekerja lagi.. hahaaa... mengarut aku,. tak kerja sapa nak bagi duit ??? lu pikir sendiri.. hahaa.. apa pon cuti kali ni.. memang jumpa fanily, then kawan2x... rindu kampung halaman, kalau cuti sebulan kan best !! hahaa... mana nak dapat kan... hehee... apa pon jumpa lagi org kampung !! :) 


Read More...


Tiada Kepalsuan Copyright © 2013
Powered by Blogger