Friday, February 14, 2014

Berdakwah dan mengajar ilmu tugas mulia

4:25 PM No Comments



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Memang tidak dapat di nafikan berdakwah dan mengajar merupakan tugas mulia. Di tambah pula dakwah kita itu ke arah kebaikan dan bermanfaat kepada semua.

Artikel dari BH Online : Jika ganjaran memperbaiki hubungan dalam kalangan manusia melebihi pahala puasa, solat dan sedekah sunat, bayangkan ganjaran orang yang berusaha memperbaiki hubungan hamba dengan Allah SWT yang mengajak kepada keimanan serta ketakwaan.

Sesungguhnya orang yang tidak mematuhi perintah Allah SWT dan Rasulullah SAW bererti dia telah menjauhi serta memusuhi Allah SWT dan Rasul-Nya. Mereka yang berusaha mengajak orang lain ke jalan Allah SWT membantu orang itu memperbaiki hubungan dengan Allah SWT.

Mereka yang berdakwah ini ganjaran dan darjatnya tinggi di sisi Allah SWT. Firman-Nya yang bermaksud: “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: Sesungguhnya aku adalah daripada orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah).” (Surah Fussilat, ayat 33).

Sepatutnya umat Islam berusaha dalam bidang dakwah ke jalan Allah SWT dengan apa cara yang mampu mereka lakukan.

Pahala mengajar ilmu, amalan baik

Apabila ilmu dan amalan baik diajarkan itu diamalkan orang lain, pihak yang mengajar itu juga mendapat pahala. Begitulah ganjaran berlipat kali ganda yang bakal diterima apabila kebaikan diajar diterjemahkan dalam amalan harian.

Oleh itu, bersegeralah mengajak mereka di sekeliling kita untuk melakukan perbuatan baik bagi membuka peluang lebih luas kepada kita meraih kedudukan di Syurga nanti. Pada masa sama, kita juga menyumbang ke arah melahirkan masyarakat cemerlang dunia dan akhirat.

Sumber : http://www.bharian.com.my/
Gambar : Google


0 comments:

Post a Comment

Tiada Kepalsuan Copyright © 2013
Powered by Blogger