Monday, August 22, 2011

Tips Pendidikan Seks Pada Anak

12:10 PM 2 comments









Assalamualaikum semua.. tips ni adalah penting unutk kita mngelakan diri kita, tertutamanya anak2x daripada terjebak dalam lembah maksiat , lembah kehinaan... Untuk mendidik anak-anak kita , kita kena mndidik dari umur seawal 3 tahun. Kita pelu mncorak anak kita dari usia muda..ni aku baca beberapa tips pendidikan seks daripada tips.com.. Untuk di kongsi bersama-sama, di harap maklumat ini dapat membantu kita semua dalam mndidik anak-anak. Tak kira la,yg dah berkahwin ataupun yg belum berkahwin.Sebar-sebarkanlah yerr...



Tips Tepat  Pendidikan Seks Pada Anak :-


1. Usia 1-4 Tahun. Mulai memperkenalkan anatomi tubuh. Kenalkan, “Ini hidung, ini tangan, ini payudara,…” Jelaskan bahwa anak lelaki  dan perempuan diciptakan Allah berbeza, masing-masing dengan keunikannya sendiri.

2. Usia 5-7 Tahun. Rasa ingin tahu anak tentang aspek seksual meningkat. Mereka akan menanyakan perbedaan organ-organ dirinya dengan orang lain. Orang tua diharapkan menjelaskan hal ini dengan sabar dan komunikatif.

3. Usia 8-10 Tahun. Anak sudah mampu membezakan dan mengenali hubungan sebab-akibat. Orang tua sudah bisa menerangkan secara sederhana proses reproduksi, misalnya tentang sel telur dan sperma yang jika bertemu akan membentuk bayi.

4. Usia 10-12 Tahun. Anak sudah mulai memasuki pubertas yang ditandai dengan perubahan fizik dan ketertarikan pada lawan jenis. Inilah saatnya orang tua menanamkan pendidikan seks secara lebih faktual dan terbuka.

Sumber : TipsAnda.com 


2 comments:

  1. good tips...
    tp blom masanya untuk dipraktikkan...
    i'm still young... :)

    ReplyDelete

Tiada Kepalsuan Copyright © 2013
Powered by Blogger