Saturday, May 7, 2011

Jangan Meminta - minta

5:42 PM No Comments

JANGAN MEMINTA- MINTA               


 by أبو نعمان on Monday, April 12, 2010 at 3:57pm



Di dalam Islam, Allah SWT mengiktiraf hakikat kewujudan dua jenis sifat bagi manusia yang dikategorikan fakir dan miskin. Iaitu, ada di kalangan mereka yang fakir dan miskin tetapi tidak suka menzahirkan keadaan diri mereka.

Daripada Imran bin Husain katanya, telah bersabda Rasulullah SAW: “Sesungguhnya Allah menyayangi hamba-Nya yang beriman, yang miskin, yang tidak suka meminta-minta sedangkan dia mempunyai anak yang ramai”. (riwayat Ibnu Majah)

Dalam ayat 273 surah al-Baqarah, Allah SWT menyatakan: (Pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka (seperti) orang kaya, oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak minta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa juga yang kamu belanjakan daripada harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya.

Namun ada pula fakir dan miskin yang gemar menzahirkan kemiskinan mereka. Rasulullah SAW menyatakan di dalam hadisnya yang lain: “Orang fakir miskin (yang sangat menderita) bukanlah orang yang (menadah tangan) meminta-minta ke sana ke mari kepada orang ramai, yang apabila ia mendapat sesuap atau dua suap makanan, atau mendapat sebiji atau dua biji buah kurma – ia akan pergi ke tempat lain meminta lagi. Sebenarnya orang fakir miskin (yang sangat-sangat menderita) itu ialah orang yang tidak mempunyai sesuatu yang mencukupi sara hidupnya. Dan ia pula malu hendak meminta bantuan kepada orang ramai, dan orang ramai pula tidak mengetahui keadaan penderitaannya untuk diberi bantuan. (orang inilah yang sebenarnya layak diberi zakat)”. (riwayat Imam Ahmad)

Oleh itu, dapatlah difahami bahawa Islam sebenarnya tidak menyukai sifat yang suka meminta-minta ini, sehinggakan Rasulullah SAW menyatakan, bahawa golongan yang menyembunyikan kefakiran dan kemiskinan mereka itulah yang lebih berhak untuk dibantu dengan zakat.

Ini kerana, ada kalangan manusia yang fakir dan miskin dan menjadikan status kefakiran dan kemiskinan itu sebagai tiket untuk meraih simpati sesama manusia.

Seterusnya menjadi alasan bagi mendapatkan habuan dunia dengan mudah tanpa perlu bekerja.

Walau bagaimanapun, ia bukanlah bermakna si fakir miskin tidak boleh mendapatkan habuan ke atas zakat.

Jika mereka adalah fakir dan miskin, maka layaklah mereka mendapatkan wang zakat bagi meneruskan kehidupan mereka.

Yang menjadi suatu kesalahan di sisi agama apabila mereka dengan sengaja menjaja kefakiran dan kemiskinan diri ke merata-rata tempat. Ia adalah perbuatan tidak bermaruah, sedangkan mempertahankan maruah diri dan sudah pastinya maruah agama adalah dituntut di dalam Islam.

Lebih bahaya lagi, jika mereka sendiri reda dengan kemiskinan dan kefakiran atas tujuan meraih simpati manusia dan atas nama mendapatkan zakat selama-lamanya. Wallahu a’lam.

Credit to : Helmi....


0 comments:

Post a Comment

Tiada Kepalsuan Copyright © 2013
Powered by Blogger