Friday, March 28, 2014

Tragedi MH370: Kabus, angin kencang halang misi

5:38 PM No Comments

Kabus tebal, angin kencang dan ombak ganas di selatan Lautan Hindi tengah hari semalam, menyebabkan semua 11 pesawat peninjau pelbagai negara yang menyertai gerakan mencari MH370 diarah berpatah balik.

Pihak berkuasa Australia mengeluarkan arahan itu berikutan keadaan cuaca di lokasi pencarian semakin buruk dan boleh membahayakan anggota pasukan yang menyertai operasi berkenaan, kira-kira 2,500 kilometer ke barat daya Perth, lokasi sama penerbangan MH370 dikatakan terjunam.

Bagaimanapun, lima kapal laut yang turut menyertai operasi itu masih meneruskan gerakan mencari membabitkan kawasan seluas 78,000 kilometer persegi.

Agensi Keselamatan dan Maritim Australia (AMSA) dalam kenyataannya memaklumkan, semua pesawat itu yang berlepas pada sebelah pagi, diarah kembali ke pangkalan Tentera Udara Diraja Australia (RAAF) Pearce, dekat sini, berikutan keadaan kabus tebal, hujan ribut dan hampir tiada jarak penglihatan.

Tak temui sebarang objek

Bagaimanapun, semua pesawat dan kapal berkenaan yang dihantar ke lokasi itu selepas satelit Perancis mengesan 122 imej dipercayai milik MH370, tidak menemui sebarang objek.

Sumber : http://www.bharian.com.my


0 comments:

Post a Comment

Tiada Kepalsuan Copyright © 2013
Powered by Blogger