Monday, February 16, 2015

30 jenis ikan diturunkan harga

9:51 AM 1 comments

JENGKA - Peniaga Pasar Komuniti dan Karavan (Pakar) di Bandar Tun Abdul Razak Jengka dekat sini menurunkan harga setiap harga barangan seperti mana saranan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Seorang peniaga ikan, Mohd Shah Saidi, 36, berkata, harga 30 jenis ikan yang dijual diturunkan antara 10 hingga 15 peratus sejak Selasa lalu.

Menurutnya, penurunan itu membabitkan sekurang-kurangnya RM1 setiap jenis ikan sekali gus memberi penjimatan kepada pembeli yang berbelanja di Pakar Jengka.

“Harga ikan dijual peniaga biasanya bergantung kepada harga pemborong dan mengalami penurunan serta kenaikan mengikut musim tertentu. Hujung tahun pada musim tengkujuh memang naik dan begitu juga menjelang cuti Tahun Baru Cina.

“Saya tiada masalah untuk turunkan harga barang meskipun akan menyebabkan untung berkurangan sedikit. Tapi, peniaga juga rakyat biasa yang mahu kos hidup tidak membebankan," katanya.

Seorang peniaga sayur, Rosnah Abu Bakar, 51, berkata, dia tidak menaikkan harga sayur walaupun terdapat kenaikan harga minyak.

Menurutnya, barangan di pasar tani lebih murah kerana peniaga mendapatkan bekalan terus dari pengeluar tanpa melalui orang tengah.

Sumber : http://www.sinarharian.com.my


1 comments:

  1. Alhamdulillah...
    semoga berterusan...

    ~Admin : QasehMuslimah-Munirah~
    http://qasehmuslimah-munirah.blogspot.com

    ReplyDelete

Tiada Kepalsuan Copyright © 2013
Powered by Blogger